Wat kost een rit in een taxi?

 

De prijs voor een taxirit bestaat uit drie onderdelen:

  • een starttarief
  • een prijs per gereden kilometer
  • een prijs per minuut

Na de taxirit krijgt u van de chauffeur een geprinte bon. Daarop staat hoe de ritprijs is opgebouwd, ziet u door welke taxiondernemer u bent vervoerd. En waar u terecht kunt met eventuele klachten.

 

Maximumtarieven taxi's 1 januari 2018

Soort taxivervoerMaximum starttariefMaximum kilometertariefMaximum tijdtarief (per minuut)Per­so­nen­au­to (maxi­maal vier per­so­nen)€ 3,02€ 2,22€ 0,37Bus­je (vijf tot acht per­so­nen)€ 6,13€ 2,79€ 0,42

 

Klachten over de rit?

Dagelijks maken duizenden mensen tevreden gebruik van de taxi. Soms verloopt er iets niet naar wens. U kunt dan een klacht indienen bij het taxibedrijf waar u gebruik van heeft gemaakt. U kunt ook altijd via deze website een klacht indienen. 
Het klachtenformulier vindt u onder het tabblad ‘Klachten’. Onder het tabblad ‘Hoe het werkt’ vindt u meer informatie over de procedure en de rol van een geschillencommissie.

De website is een initiatief van de Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer. De Stichting is opgericht op 1 maart 2011 en tot stand gekomen door een samenwerking tussen reizigersorganisatie ROVER, branchevereniging KNV Taxi.

Het bestuur bestaat uit een onafhankelijke voorzitter mevrouw Lia Roefs, oud- kamerlid van de PvdA en in die hoedanigheid jarenlang nauw betrokken geweest bij taxi aangelegenheden. Naast de voorzitter hebben Lysbeth van der Kroon, namens ROVER, en Hubert Andela, namens KNV Taxi zitting in het bestuur van de Stichting.

De Stichting is onafhankelijk en staat daarmee dus ook los van de overheid.
De Stichting is erop gericht de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland te verbeteren. Een goede klachtafhandeling is daarbij van groot belang.